tirsdag 25. august 2009

STORESMURFEN SPILLER FIOLIN!


Smurfene går på Steinerskolen. Vi og jeg er fornøyde med det, men jeg innrømmer at det er ikke alt jeg får med meg. For eksempel at alle barna lærer å spille fiolin i tredje klasse? Jøss, var reaksjonen da dette gikk opp for meg ved skolestart i forrige uke. Skal min eldste sønn begynne å spille fiolin? Det var da som rakkern.(Og dette visste alle andre?) Dette skal jeg bruke uhemmet i det sterkt begrensede selskapslivet jeg deltar i! Visst søren.. min eldste sønn har begynt å spille fiolin, skal jeg si.. i tillegg til at han er en racer til å strikke iPodsokker. Jada, neida så.. det går nå så bra atte. Ja den gutten den gutten...

I går kom han smilende hjem og fortalte at han hadde hatt sin første time, og at det var kjempegøy. Strengene hadde forskjellige navn ville han bare ha sagt, og de kunne allerede spille en sang. Kunne? .. Lurer på hvilken? Og hvordan det evt høres ut, jeg mener en tredjeklasse som aldri har tatt i en fiolin før? Min livlige fantasi slår øyeblikkelig til. En lærer som påtar seg en slik oppgave vil jeg kalle en sann og gudbenådet entusiast. Jeg er spent på første opptreden.

Jeg innrømmer lett at jeg så han ikke for meg som et fiolinspillende barn.. Men som mor er det jo min oppgave å la meg begeistre og støtte i alt som er positivt. Smurfemammaen har selv en fortid som klarinettist i Sagstad skulekorps, så hun blir jo varm om hjerterøttene ved tanken på å kunne bringe note og spillearven videre i slekta.

Ja, jeg var veldig veldig positiv til fiolinundervisningen han kan du skjønne. I kveld skal jeg fortelle om alt det fine jeg fikk oppleve som barn gjennom musikken og instrumentet jeg spilte. Om dengang mor ragga rundt med klarinetten fra korpsstevne til korpsstevne i den styggeste uniformen som noensinne er blitt sydd til et skolekorps. Det skulle nesten vært forbudt ved lov å kle barn i slikt.

Kanskje jeg nå skal kjøpe inn mengder med fiolinmusikk for å inspirere hans unge barnesinn? Bare ha den sånn tilfeldig på i bakgrunnen nå fremover? Tror jeg kutter ut AC/DC og Bruce Springsteen et par uker og ser hvordan det virker på han. Ha fokus på den klassiske biten. Det er jo viktig med variasjon. Kanksje vi har en Arve Tellefsen, eller en viss Rybak in spe gående på fòr her? Du skal bare se på det.

foto: flickr

3 kommentarer:

Neglecta sa...

For en artig idé å introdusere fiolin for alle tredjeklassinger! Og selvfølgelig blir han verdensberømt med sine følsomme strikkefingre, noe annet tror vi da slett ikke. La oss få høre hvordan det går i fortsettelsen da. =o)

Annepanne sa...

Felesmurf! (Har hørt om sinnasmurf, morosmurf osv - men felesmurf var en ny fyr. Kult!)

Mykstart sa...

Neglecta: Jeg skal skrive om smurfens fiolin utvikling! You bet! Idag var det fløytespilling i lekse. Høy lekse mao.

Annepanne: Felesmurf er jo et genialt ord! :-) Hihi.. opp med henda de som har en egen felesmurf?