tirsdag 6. mai 2008

Rettelser ferdig.



Nå fikk jeg det endelig til, å lagre rettelsene som pdf. Det tok sin tid å finne ut av, men man blir såå fornøyd når man klarer det til slutt. :-) 

Innlegget er redigert 22. mai 2013. 
Jeg har nå skjønt at man må betale for å få lastet ned rettelsene jeg har lagt ut på nettet.. og det er jo helt meningsløst. Dette er rettelser som skal til første utgaven som kom i 2007. Senere utgaver ble rettet litt etter litt, etter tilbakemeldinger fra dere. 
RETTELSER TIL MYK START

Side 16 Bestemorteppe
Mønsterrapport 2: (Husk å slutte med 1 kast, slik at masketallet holder seg konstant.
 
Side 20: Mykeste myke jakke
Garn: 100 (150) 150 g 100% Cashmir 4 ply fra Pinnsvin Design

Side 20 Mykeste Myke Jakke
Mønster: Flettet vrangbord
1. og 3.p: 1 m løs av (kantmaske)
2. og 4.p: 1 m løs av. Strikk..
5.p: 1 m løs av,  1vr

Bakstykket
...  Fell de midterste 28 (30) 34

Forstykkene
Legg opp 28 (41) 47 m på p nr 3.
 
side 22: Ermer
Legg opp 46 (49) 52 på p nr....
... Skift til p nr. 3 1/2 og strikk ca. 1 cm mønster. Øk 1 m i hver side. Fortsett å øke
hver 2. cm til du har 62 (69) 74 m

side 25: Mykeste myke jakke 2
Bakstykket: .....,og strikk sidene hver for seg (= 21 (25) 27 m på hver side)

side 25 Mykeste Myke Jakke 2
Erme
Legg opp 45 (49) 53 m på p nr 3 og strikk 6 p r. Skift til p nr 31/2 og strikk 1 cm mønster. (Dropp kantmasken i mønsteret her) Øk 1 m i hver side. Fortsett å øke hver 2.cm til du har 61 (69) 75 m. Strikk til ermet måler ca 18 (21) 24 cm. Fell av.

Side 29: Bukse uten seler
Garn og størrelser: Se s. 27.
......
Strikk til buksen måler 13 (16) 19 cm. : Strikk rillestrikk 13 (16) 19 cm. 

Nestsiste linje i første kolonne:
Fell til skritt, 2, 2, 1, 1 m først på hver pinne ( = 62 (66) 70 ).
 
 
Side 31Raggsokk til mini og mamma
Garn: Ca 30 (200) g tynn alpakka

Side 34: Jakke strikket i ett stykke
Slik får du ermet smalere nederst. Snu 8 (8) 9 m fra nederkanten på hver 2..

Side 43: Djevellue
Legg opp 105 (113) 125 m og strikk...

Side 44: Glattstrikket variant i tynn alpakka
Første setning:
Legg opp som på s. 43
 

Side 46: Fuglemammas omslagsbody
Nå strikkes de 4 første og 4 siste m r på alle pinner til arbeidet måler 22 (25) cm fra siste økning.
 
Halskant bak:
1.-4. p: Strikk 4 r, 12 (14) m 2 r, 2 vr, 18 (22) r, 12 (14) m 2 r, 2 vr, 4 r.
5.p: Fell av de midterste 14 (18) midterste maskene på pinnen

Høyre side: (side 49)
1.p: Strikk 4 r, 12 (14) m 2 r, 2 vr, deretter 2 r.
2.p: Strikk 2 r, 12 (14) m 2 r, 2 vr, 4 r
 
Montering:
Sy ermesømmene. Sy sammen i sidene. Sy knapper i skritt og i siden der du har strikket knapphull. I motsatt side syr du i 2 trykknapper.

Side 57: Gammeldags omslagstrøye
Nederst venstre kolonne: Legg opp 54 (62) 72 m på pinner nr 3 og strikk...
 
Side 60: Tante Tias hettedress
Garn: 250 (300) 350 g Fotrama alpakka 2 fra Pinnsvin Design eller Chiri fra Rauma

Side 65:Tante Tias todelte hettedress
Garn, pinner og strikkefasthet, se s. 60.

Side 75: Varm mamma
Strikkefasthet: 26 m 1 r og 1 vr, (lett strukket) = 10 cm
 
Side 79: Kinajakke
Bolen
Legg opp 66 (72) 78 m på pinner nr. 3. Strikk 6 p perlestrikk (ev rettstrikk), øk 4 m jevnt fordelt på siste pinne. Skift til pinner nr. 3 1/2.
Raglanøkning
1. p: Del inn arbeidet slik: Strikk 11 (12) 13 r (høyre forstykke), øk 1 m, strikk 1 r, øk 1 m, strikk 11 (12) 13 r (høyre erme), øk 1 m, strikk 1 r, øk 1 m, strikk 22 (24) 26 r (bakstykket), øk 1 m, strikk 1 r, øk 1 m, strikk 11 (12) 13 r (venstre erme), øk 1 m, strikk 1 r, øk 1 m, strikk 11 (12) 13 r (venstre forstykke).
 
2. p: Legg opp 5 m så knappestolpen blir bredere, og strikk de 10 første og 5 siste m på pinnen i perlestrikk (ev. retttstrikk), resten strikkes vrangt.
 
3. p: Strikk 5 m perlestrikk (ev. rettstrikk), strikk 7 (8) 9 r, øk 1 m, 1r, øk 1 m, strikk 13 (14) 15 r, øk 1 m, 1r, øk 1 m, strikk 24 (26) 28 r, øk 1 m, 1r, øk 1 m, strikk 13 (14) 15 r, øk 1 m, 1 r, øk 1 m, strikk 8 (9) 10 r, strikk 10 m perlestrikk (ev. rettstrikk). Det økes 8 m på hver omgang.
 
4.p: trikk de 10 første ig 5 siste m på pinnen i perlestrikk (ev rettstrikk), resten strikkes vrangt.
 
Fortsett å strikke glattstrikk bortsett fra knappestolpene, som strikkes i perlestrikk (ev rettstrikk). Øk på hver 2. pinne med 1, 2, 2, 2, 1 m  mer mellom hver økning til du har økt 16 (18) 20 ganger. (= 203 (225) 247 m). 
 
Sett de 45 (50) 55 m til ermene på hver sin tråd.
Legg opp 4 m under hvert erme (=121 (133) 145 m). Fell av 5 m på den brede knappestolpen etter 2 cm, målt fra under ermene. Strikk til arbeidet er 24 (27) 30 cm høyt, målt fra det høyeste på skulderen. Skift til pinne nr 3. Avslutt med 6 p perlestrikk (ev rettstrikk). Fell av.

Ermer:
....samtidig som du feller 2 m midt under ermet hver 2 (2) 2 cm til 35 (38) 41 m.

Montering: Fest tråder. Sy små hemper til knapper eller sy i trykknapper.

Side 86: Ulldotter
Garn: 30 til 50 g Mohair boucle fra Naturfiber
Legg opp .... Strikk 4 (5) 6 cm rettstrikk/riller.

Side 84:Trollungejakke
Hette ......,For å få en fin kant mot åpningen foran strikker du slik fra vrangen: Ta de 2 første og de 2 siste m på pinnen løst av, som om du skulle strikke dem vrangt. Fra retten: Strikk første maske rett vridd. Øk....


Side 89: Vest eller kjole
Begynn å strikke ved halsen. Legg opp 75 (81) 87 m i angoragarn og strikk 4 p r.
Skift til Huldra.
5. p: Lag knapphull: Strikk 2 m r, 1 kast, 2 r sammen. Strikk r ut p mens du øker 30 (40) 50 m jevnt fordelt (= 105 (121) 137 m).
Videre strikkes de 5 første og 5 siste m r på alle p til knappestolpe.
Strikk 7 (9) 11 pinner vrangbordstrikk 1 r, 1 vr.
Skift til angoragarn. Strikk 2 pinner r.
Skift til Huldra. Strikk knapphull som 5.p Strikk r ut pinnen mens du øker 40 (50) 60 m jevnt fordelt (= 145 (171) 197 m).
Strikk 7 (9) 11 pinner vrangbordstrikk 1 r og 1 vr.
Skift til angoragarn. Strikk 2 pinner r.
Skift til Huldra.
Strikk knapphull som 5. p. Strikk r ut pinnen mens du øker 50 (60) 70 m jevnt fordelt (=195 (231) 267 m).
Strikk deretter 7 (9) 11 pinner vrangbordstrikk 1 r og 1 vr.
Skift til angoragarn og strikk 5 pinner r.
 
Neste pinne: Fell 5 m, strikk 25 (30) 35 m, fell deretter 40 (47) 55 m til ermeåpning, strikk 55 (67) 77 m til rygg, fell 40 (47) 55 m til ermeåpning, strikk 30 (35) 40 m. Bærestykket er nå ferdig.
Skift til Huldra og strikk rundt i glattstrikk. Legg opp 6 m under hvert erme. Strikk til vesten måler 22 (25)29 cm fra de høyeste på skulderen. Slutt med 5 p r frem og tilbake med angoragarn. Fell av.
 
Side 90: Nataschas kjørepose
Venstre side:.... Strikk til bærestykket måler 9 (11) cm

Side 117: Hullrad
1 Strikk 2 masker rett, *kast på pinnen (ta garnet frem mellom pinnene og legg tråden over høyre pinne), 2 masker rett sammen,
 2 masker rett, gjenta fra * pinnen (omgangen) ut. På neste pinne (omgang) strikker du kastet som en vanlig maske. Kontroller at masketallet stemmer med det opprinnelige.
 
2 Et enkelt hull kan benyttes til knapphull.
 

 

 

17 kommentarer:

Anonym sa...

Supert med rettelser her! Jeg har skrevet dem inn i boka mi allerede. Kjekt også å kunne nå forfatten direkte, for jeg håper du også kan svare på strikke-spørsmål..? Til nå har jeg bare prøvd et par av de enkleste oppskriftene dine, bl.a. bleiebuksa av lanolingarn, og den er jeg og babyen min kjempefornøyd med! God passform, og jeg synes også den holder bedre tett enn de fabrikk-produserte jeg hadde fra før (fra Nøstebarn). Men nå lurer jeg på: Kan jeg også strikke bleiebukser av VANLIG ullgarn - så lenge det ikke er superwash? Jeg har så mye gammelt restegarn, spesielt Rauma finull og lamull, men vil bleiebukser av slikt garn funke like bra, så lenge jeg setter dem inn med en ullkur før bruk? Tenkte evt også å friske opp fargen på lanolingarnet jeg har (fra Helios) ved å strikke inn en "freakete" Rauma-tråd samtidig. Hva sier du...?

hilsen Birgitte

Mykstart sa...

Hei. Jeg svarer gjerne på strikkespørsmål. Ja passformen er kjempegod på de buksene, og de varer lenge. Når de er strikket litt høyt i liver, så vokser de med barnet uten at de blir for korte. Jeg har ikke prøvd å strikke bleiebukser av vanlig ullgarn, men jeg har sett rundt på noen blogger at noen gjør det. Vet ikke resultatet. Men jeg vil jo tro at det skal la seg gjøre, om man kjører på med en kraftig ullkur. Og helt klart om du blander det inn med lanolingarnet. Mamma strikket en veldig fin med striper. Grå med hvite striper. Litt bredere gråe felt i sidene. Tror det kan bli kult med en frikete variant. Jeg vil gjerne se resultatet! Lykke til.

ohelene sa...

Må man verkeleg betale for å laste ned rettingane? Eg har jo tross alt kjøpt boka!

Mykstart sa...

Nei, selvfølgelig må man ikke betale for rettelsene til en bok man har kjøpt og betalt! Skulle bare mangle! :) Jeg kommer rett inn med hjelp av linken som ligger link til nederst i høyre menyen. Prøvte du den?

Send meg en mail om du fremdeles ikke får det til da! Jeg svarer også gjerne på spørsmål du måtte ha i forbindelse med boka på mail, så ta gjerne kontakt.:)

Torgunn Øyan sa...

Det var mye fint i boka Myk start. Fikk høre fra ei at det lå rettelser til boka på nett. Men rettelsene til Myk Start ligger ikke tilgjengelig uten å betale for de. Skulle gjerne ha rettelsene til boka, men syns ikke noe om å måtte betale for det.
Vennlig hilsen
Torgunn Øyan

Mykstart sa...

Hei Torgun Øyan
Beklager at rettelsene må betales for! Det er en endring jeg ikke helt har fått med meg. Da denne løsningen ble valgt var den gratis! Selvfølgelig skal man ikke betale for å få rettelser til en bok. Jeg var inne og sjekket for en stund siden, men skjønte ikke da at man ikke kunne laste ned gratis. Jeg derfor ut rettelsene under blogginnlegget her! Takk for tilbakemelding!

Anonym sa...

Hei! Strikker nå tante tias hettedress (etter å ha siklet på samtlige av oppskriftene i boka di - så mye fint!!) Har et spm om du har tid til å svare: strikkes den aldri med rundpinne? Dvs kun fram og tilbake? Tenker da spesielt på stykket mellom skrittet og åpningen til dressen.. står ikke noe om at det skal monteres noe akkurat her..

Hilsen Solveig :)

Mykstart sa...

Hei Solveig!
Nei, jeg har strikket den frem og tilbake. Det er det som er mest vanlig når man strikker rillestrikk. Da strikker man rett på alle pinnene. Det går derimot an å strikke det området der på rundpinne. Men da må du strikke en pinne rett og en pinne vrang.
( Det samme går selvfølgelig an å gjøre med ermene og beina. Men jeg selv synes det er ooo så mye lettere og strikke fram og tilbake.)

Og så hyggelig at du sikler på alle modellene i boka da! ( For en setning.. men du skjønner!)

Anonym sa...

Takk for veldig raskt svar! Helt enig, er jo veldig mye lettere å bare strikke fram og tilbake når man strikker riller, da gjør jeg det (og når plagget er så lite er det ikke så stress å montere i etterkant..) Takk igjen for en nydelig bok, med lettleste oppskrifter, selv for en nybegynner! Tidenes strikke-selvtillitsboost! Knerten i magen har allerede fått tøfler, teppe og nå snart dress. (Nå skal jeg bare finne ut av hvilken av de andre modellene jeg sikler mest på ;) ;)

Mykstart sa...

Å, så veldig hyggelig tilbakemelding, Solveig! For det var jo akkurat sånn jeg ønsket at boka skulle bli da jeg laget den! :) Så fantastisk for Knerten da, at han har fått så mye fint allerede. Det er bare så deilig og riktig å pakke de der bittesmå, nye menneskene inn myke og gode plagg! Sikle i vei, og strikk i vei. Noen ganger hender det man gjør begge deler samtidig! Hehe! You made my day!

michelle sa...

Hei! Kjempe fine oppskrifter, jeg strikker bare flere og flere, er så mange fine.
Men jeg sitter litt fast med buksen uten seler.
Hvis jeg forstår det rett skal jeg strikke 13 cm med rillestrikk? Så buksen blir 18 cm til sammen før man begynner med fellingen? Så man skal ikke øke noe med buksebenet? Jeg ble litt forvirret :)

Ina sa...

Hei! Holder på å strikke Nataschas Kjørepose og lurer på på venstre side av forstykket, der jeg skal felle en maske på hver pinne.. er det på starten av hver pinne eller mot halsåpningen?

carge899 sa...

Heisan.
Får ikke åpnet linken til rettelse på Raggsokk til mini og mamma :)
Går det ikke an å bruke linken lenger?

Kristine sa...

Hei! �� Jeg lurer på, er det ikke oppgitt hvordan mønsteret er på 'Liten lue'? Det står bare at det skal strikkes tre rett på begynnelsen og slutten av pinnen, og hvor mange ganger mønsteret skal strikkes, men det står ikke beskrevet hvordan selve mønsteret skal strikkes..?

Anonym sa...

Mønsteret står på sida før �� samme mønster på krage, vottesokker og liten lue ��

Alice sa...

Lurer på akkurat det samme..

Unknown sa...

Skulle så gjerne hatt fargernr på garnet som er brukt i Millicardigan😃